Nathaniel Branden określa asertywność w ten sposób: „Asertywność oznacza szanowanie własnych pragnień, potrzeb, wartości i poszukiwanie właściwych form wyrażania ich w życiu codziennym”. Asertywność jest jedną z wielu ludzkich umiejętności, które mamy wbudowane w swoją psychikę, niektórzy w większym stopniu, inni w mniejszym. Powszechnie uważa się, że osoba asertywna to osoba pewna siebie, umiejąca twardo powiedzieć „NIE”, wyrażająca swoje poglądy, myśli, uczucia w sposób stanowczy, ale nie naruszający granicy innych.

Umiejętność odmawiania jest niezwykle istotną zdolnością w komunikacji międzyludzkiej, pozwala nam ona być sobą, pokazać innym, że nie jesteśmy osobami, którymi można manipulować i które można nakłonić do wszystkiego.

Nad asertywnością trzeba jednak popracować. Chcesz wiedzieć jak? Oto 6 kroków poprawiających asertywność:

  1. Przeanalizuj swoje zachowanie w sytuacjach, w których nie byłeś asertywny (pomyśl o sytuacji, w której zdecydowanie zabrakło ci asertywności, przemyśl, co działo się wtedy w twojej głowie).
  2. Oceń, co hamuje twoją asertywność (przypomnij sobie sytuację, w której wykazałeś się asertywnością – co wtedy tobą kierowało, o czym myślałeś).
  3. Wypisz korzyści asertywnej postawy (zastanów się, jakie były pozytywne efekty twojego zachowania).
  4. Wyobraź sobie siebie jako osobę asertywną (zapytaj sam siebie, jak wygląda osoba asertywna, jak się zachowuje).
  5. Zmień obrazy (wyobraź sobie, jakby wyglądała sytuacja, w której nie byłeś asertywny, następnie pomyśl, jak by się potoczyła, gdybyś był asertywny).
  6. Patrz w przyszłość (pomyśl, w ilu sytuacjach w przyszłości przyda ci się asertywność).

Proste, prawda? W takim razie wprowadź te zasady w życie i bądź asertywny od zaraz!